القائمة الرئيسية

الصفحات

عزيزي العاشق للقراءه وبالأخص مقالاتي اللطيفه : النهارده مقاله مختلفه ، مختلفه تمام .حكينا قبل كده وفسرنا جمله ماخفي كان أعظم ، وهنكمل سلسله كلامنا النهارده ب باب السعاده !انا شخصيا بالنسبه لي السعاده ديه بابا ، يعني فيه امكانيه للفتحه ولأغلاقه ، وعلي فكره المفتاح ده في أيدك أنت ، أنت وبس .
كتير بتفرج علي الناس وأسرح بأفكاري ليه في ناس مكشره ومش سعيده ، وليه في ناس في قمه الراحه والسعاده ، ليه في ناس مرتاحه في حياتها ، وناس تانيه تعيسه وشقيانه في حياتها ، ليه في ناس غنيه وهاي ، وناس تانيه لا .بغض النظر أن ديه طبيعه الحياه ، ولكن للطبيعه أسباب . ومن أهم ملاحظاتي الي وصلت لها أن السبب فينا وفي أختيارتنا ، وطريقه الحياه الي أخترنا نعيش بيها . وكمان بسبب عدم اقتناعنا أن السعاده اسبابها كتير اوي اوي اوي يعني أبوابها لا تعد ولا تحصي . واحد من الناس بالنسباله السعاده أنه يجري ويلعب رياضه ، غيره أنه يفضل وسط صحابه ، وغيره أنه يقعد علي النيل بكوب شاي دافئ ، وغيره أنه يعمل خير . طب لو كل شخص من دوال حصلهم حاجه في مسار حياتهم ومبقاش عندهم القدره انهم يعملوا الحاجه ديه.
هل يعيشوا في تعاسه ؟
طبعا لا ! طيب يعملوا أيه ؟يفتحوا أبواب تانيه جديده تكون اكتر سعاده . لسه مش فاهم؟
هحكيلك قصه : بنت كانت من ضمن شله ، حوالي 5 بنات ، أصدقائها خذلوها ، وبعدوا عنها لأسببهم الخاصه بعد عشره عمر ، البنت ديه كانت حياتها هي صحابها ، بتخرج وتذاكر وتحكي وتضحك وكل شئ كان معاهم . هل لما مصدر سعادتها ده اتقفل يبقي خلاص كده ؟ لا يبقي تبدأ تدور علي  حاجه تانيه بتملي قلبها سعاده تفتح باب تاني أحسن مليون مره من الي أتقفل ، تعمل خير ، تلعب رياضه ، تصاحب غيرهم ، تغير أستايل .....وطبعا مش هعدلك. أبواب السعاده كتير أزاي ، وأنت وشطارتك أنك تختار الي يناسب ميولك وحبك.
ملخص كلامي : أنه لما بابا يتقفل وكان مصدر سعادتك ، متعيش تعيس لا دور علي مصادر تانيه ، أفضل مليون مره من مجرد بابا أتقفل .
بحبكم ودمتم في سعاده. 
الكاتبه إسراء حسن محمد

تعليقات

تعليق واحد
إرسال تعليق
  1. حببتى يا اسراء كلامك جميل عندك حق فى كلمه بس مش سبب دايما أن الشخص يكون تعيس عشان مش عنده صحاب أو أنهم خذلوه ممكن يلاقى السعاده فى أنه يقرب من ربنا أو كمان مش لازم الرفيق يكون انسان ممكن يكون كتاب لازم يتعود الشخص أنه يحط لنفسه مبادئ يمشى عليها وكمان أنه يحط بدائل يعوض بيها عشان حياته متقفش على لحظه 😁 بتمنالك النجاح يا قلبى ❤️

    ردحذف

إرسال تعليق