القائمة الرئيسية

الصفحات

عيش حياه الإبداع

بيتردد علي مسامعنا بشكل دائم ، أن شخص  بتتغير  حياته. ممكن يشتري كتاب ويقرأه فحياته تتغير من شكل سيء جدا ، لشكل ما كانش عمره يحلم به. ممكن اخذ قصتي على سبيل المثال ؛ لما مريت بتجربه صعبه جدا في حياتي ،فجاه تبدلت حياتي  وتحولت لحياه مختلفه تماما،بسبب ان عيني وقعت على لون بحبه وهو اللون الاصفر ، اللون ده كان موجود على كتاب. الكتاب كان اسمه : انت قوه مذهله. اشتريت الكتاب ده وقررت اني اقرأه في وسط همومي ومشاكلي وفي وسط كل حاجه كانت صعبه الكتاب ده حول لي حياتي حرفيا.

ندخل في الموضوع على طول ومش عايزه اطول عليكم النهارده هاتكلم معكم على حاجه جديده او حاجه ممكن نحسها مختلفه شويه. دائما بنسمع عن دفنشي وجاليليو وعالم ثاني اسمه منتسرد و بيكاسو. دايما مشهورين  بالعبقريه والابداع ايه ارتباط العبقريه بتاعتهم والابداع بتاعهم بحياتهم وتألقهم؟

لما العلماء بدأوا في البحث عن سر ابتكرهم وعلى سر الابداع اللي كان متحيز في حياتهم. أكتشفوا أن لا علاقه له   بالجينات أو بالبيئه اللي تربوا فيها ولكن كان مرتبط ا
أرتباط وثيق بطريقه التفكير  المختلفه  الغير تقليديه بالمره. وبدأوا يعملوا مجموعة من الاستراتيجيات اللي بتسهل عليناحياتنا ، نحاول نكون  واحد او حتى ولو جزء بسيط من دافنشي ، جاليليو ، بيكاسو او مونتسرد.
الأستراتيجيات تتمثل في ......
١-كيف ترى:
 بكل اختصار في الأستراتيجيه أن أحنا طبيعي لما بنتحط في اي مشكله ، بنبدأ نفكر على الحلول القديمه والتجارب والخبرات اللي مرينا بها من زمان ومن قديم الازل .لكن هو هنا في الاستراتيجيه عايزنا أن أحنا نعيد تشكيل الماده من أول وجديد يعني ايه يعني نبدا نحدد المشكله على شكل سؤال واضح؛  مثلا لما هربرت ايفرست حصل له مشكله في ظهره، كان راقد في السرير ما بيقدرش يتحرك . بدأ يفكر هو أزاي يقدر يشتغل وهو راقد في السرير،بدل ما يقول ازاي اسيب السرير واعيش حياتي بشكل طبيعي.


٢-أعطي تفكيرك شكل مرئي :
  عشان نفهم الأستراتيجيه هديكم مثال : زمان  العلماء كانوا بيكتشفوا اكتشافات،  بيسجلوها في السجلات بتاعتهم في شكل اشكال ورسوم مختلفه. وده ساعد أن النظريات والاكتشافات ما تضيعش ابداً  بسهوله . مع مرور السنين والقرون.  مثلا نظرية :انشطار الذره ما ضعتش بسبب ؛ أن العلماء كانوا راسمينها بأكثر من طريقه فكانوا  بيستخدموا اكثر من طريقه التسجيل المعلومه . عشان تفضل متأصله وثابته على مرور العصور . زي عندنا العالم توني بوذان كان بيستخدم دائما الخرائط الذهنيه عشان يلخص أي أمور صعبه. يقدر العقل يفهمها ويستوعبها  ببساطه. ولا ينساها ابدا فأحنا ممكن نستخدم الخرائط الذهنيه في حل مشاكلنا بصوره افضل وبصوره سلسه وبسيطه.

٣-التفكير بطلاقه :
استراتيجيه التفكير بطلاقه بتجسد لنا أن أحنا ، بيكون عندنا غزاره في الأفكار وبنبدأ نعمل عليها حكم مسبق لدرجه أننا بنبدأ نوقف عمليه التفكير وبنشل العمليات التفكير اللي بتكون عباره عن عمليه  مستمر فيها العقل.  لكن النظريه بتطلب مننا ؛ منعملش أي أحكام مسبقه على أي فكره تخطر لينا على عقلنا . لازم    نسجل أفكارنا نبدأ نطور منها ، نولد اكبر عدد من الافكار وناجل نهائيا أصدار الأحكام . مثلا كان عندنا الكسندر اكتشف الهاتف الجوال وجاء العالم بدأ من بعده إديسون  وعمل من فكره الهاتف جهاز تسجيل الصوت.


من الجميل أننا  نحاول نستخدم الاستراتيجيات بشكل بسيط مثلا هستخدمها معاكم : لو قلت  انا عندي مشكله أن أنا عايزه أزود الدخل الخاص بيه.  هفكر في أول أستراتيجيه وأسال نفسي سؤال أزاي أقدر ازود واحسن الدخل. هعمل خريطه ذهنيه هتساعدني في التفكير اللي أطلع البدائل من خلاله علشان أزود الدخل.  هابدا كمان أفكر بالاسلوب بتاع كيف ترى أن  المشكلة توضع في  سؤال واضح " كيف اأزود المرتب بتاعي " أو "كيف ازود الدخل الخاص بي" وإذا استخدمت الاستراتيجيه الثانيه  الخريطه الذهنيه والرسوم  . والأستراتيجيه الثالثه : لا أحكم علي أفكاري بشكل مسبق .  حتى إذا كانت غير عادية.    
وبكده  طبقت معاكم بعض الاستراتيجيات اللي ذكرها الكاتب مايكل في كتابه كن شخصاً مبدعاً.

دي كانت مجموعه من الاستراتيجيات البسيطه . 
 طبعا الكتاب حوالي تسعة أستراتيجيات للتفكير الأبداعي.  و ده كان من كتاب مايكل ميكالكو .
ذكر في كتابه تسعه استراتيجيات بتحثنا على التفكير الابداعي . وإن أحنا ممكن نستخدم الاستراتيجيات دي في حياتنا علشان نقدر نحل مشاكلنا ونعيش بشكل إبداعي ومختلف . وده كان مقال النهارده بكل أختصار  جسدوا الأستراتيجيات في حياتكم تحلوا مشاكلكم 
بإبداع.
للكاتبه :إسراء حسن محمد 

تعليقات